Wednesday, January 28, 2009

Uwodzenie kobiet - wazne informacje o komunikacji

Komunikat niemowlecia brzmial "trzymaj mnie mocno", komunikat dziecka "poloz mnie", a komunikat Uwodzenie Kobiet dojrzewajacej brzmi "zostaw mnie sama/samego". Pewien psychoanalityk opisal, jak w okresie pokwitania "mloda osoba pragnie sie odizolowac; od tej pory mieszka z czlonkami rodziny jak z obcymi ludzmi". Sens tego stwierdzenia staje sie jasny dzieki zastosowanej w nim przesadzie. Osoby dojrzewajace nie caluja sie przeciez z nieznajomymi, a w dalszym ciagu caluja swoich rodzicow. Co prawda, pocalunki te w duzej mierze staja sie tylko formalnoscia, bo glosny calus zamienil sie w musniecie policzka, ale przelotne przejawy intymnosci wciaz jeszcze sie zdarzaja. Jednakze, podobnie jak u doroslych, sa one na tym etapie ograniczone glownie do powitan, pozegnan, uroczystosci i roznych smutnych sytuacji. W gruncie rzeczy osoba dojrzewajaca jest juz dorosla - niekiedy nawet superdorosla - przynajmniej jesli idzie o przejawy intymnosci rodzinnej. Kochajacy rodzice, przemyslnie, aczkolwiek nieswiadomie, radza sobie z tym problemem w rozmaity sposob. Typowym wzorcem jest tu poprawienie szczegolow garderoby. Jesli nie mozna juz z miloscia dotknac dziecka, to mozna zrobic to pod pozorem "poprawie ci krawat" lub "wyczyszcze ci kurtke". Jesli w odpowiedzi slyszy sie "nie zawracaj sobie glowy, mamo" albo "sam to zrobie", oznacza to, ze mlody czlowiek, rownie nieswiadomie, rozszyfrowal te sztuczke.
Po okresie dojrzewania, gdy mlody czlowiek wyprowadza sie z domu rodzinnego, wowczas, z punktu widzenia intymnosci cielesnej, nastepuje cos jakby powtorny porod. Opuszczamy lono rodziny tak jak dwadziescia lat temu opuscilismy lono matki. Podstawowa sekwencja przejawow intymnosci: "trzymaj mnie mocno - poloz mnie - zostaw mnie samego", zaczyna sie od poczatku. Mlodzi kochankowie, jak niemowleta, mowia "trzymaj mnie mocno". Czasami zwracaja sie do siebie przez "dziecinko". Po raz pierwszy od czasow niemowlectwa w ich zyciu znow pojawiaja sie liczne przejawy intymnosci. Jak dawniej sygnaly kontaktu cielesnego zaczynaja splatac magiczna wiez i tworzy sie nowy, silny zwiazek. Aby podkreslic sile tego przywiazania, komunikat "trzymaj mnie mocno" zostaje wzbogacony slowami "i nigdy mnie nie puszczaj". Jednakze gdy proces tworzenia sie wiezi zostanie zakonczony, a kochankowie stworza nowa, dwuosobowa jednostke rodzinna, dobiega tez konca stadium drugiego niemowlectwa. Nieuchronnie pojawiaja sie nowe przejawy intymnosci, bedace replika wczesniejszej podstawowej sekwencji. Drugie niemowlectwo ustepuje miejsca drugiemu dziecinstwu. (Nie Uwodzenie Kobiet go mylic ze stadium starosci, ktore pojawia sie znacznie pozniej i o ktorym czesto nieslusznie mowi sie jako o drugim dziecinstwie).

No comments: